Kép forrása: omniglot.com

Gerinced, mint egy hajóárboc...

Érdekes hasonlat, ugye?
Egy viszonylag bonyolult hajóárboc, melynek alapja a medenceöv, csúcsa a koponya, és a vállöv keresztezi, mint vitorlarúd. A különböző szalagok és izmok biztosítják a rögzítést, összekötik az árbocot az alappal és a csúccsal. A feszítő rendszernek, vagyis az izmoknak és szalagoknak erősnek kell lennie ahhoz, hogy megfelelően feszítsék ki a gerincet, vállakat, és tehermentesítsék a csigolyák közti ízületeket, porckorongokat.

Belegondoltatok már abba, hogy egy nap hány órát töltötök el ülő helyzetben? Biztos vagyok benne, ha összeszámolod, több óra fog kijönni, főleg, ha még ülőmunkát is végzel, mint én.


Van egy órám, ami méri a napi aktivitásomat. Folyamatosan figyelem, próbálom egyensúlyban tartani az aktív és inaktív órák számát. Hát mit mondjak…, ha nem edzenék, akkor ez elég nehéz lenne. Az irodai székemből beülök az autómba, gyerekért megyek, bevásárlás, otthon leülök a gyerekkel tanulni, egy kis házimunka, kicsit talán leülök újra a gép elé, aztán este kicsit a TV elé vagy tanulni, olvasni. Ha azt vesszük, ez egy átlagos napi rutin. Ülünk a buszmegállóban, majd a buszon, beülünk egy kávéra, beülünk egy moziba és ülünk, ülünk, ülünk….
De mi történik a hajóárbocunkkal ülés közben?
A gerincünk nem egyenes oszlop, hanem van egy enyhe S görbülete, nyaki résznél és deréktájon homorú. Így képes a gerincünk, valamint a csigolyák és porckorongok a nagy terheléseket kibírni.
Amikor ülünk, ez a deréktáji homorulat kiegyenesedik. Az S görbületből inkább C lesz, tehát görnyedünk, fejünk és vállunk előre kerül. Képzelj el egy horgászbotot, aminek a végén ott ficánkol a hal. A bot elgörbül a hal súlyától. A legnagyobb erő ilyenkor a botnak azt a részét éri, ahol fogod. Ha törik, akkor ott fog törni. Az ülés közben előre helyezett fejed hasonlóképpen húzza a gerinced, legnagyobb erőt kifejtve az ágyéki gerincedre, az ott lévő prockorongokra.
Az ilyen irányú erőt a porckorongok nagyon rosszul viselik. Hatalmas teher nekik és a tartóizmoknak egyaránt. Egy idő után pedig itt fáj és ott fáj.

ülés

Kép forrása: depositphotos

Az ülőhelyzetet célszerű gyakran megszakítani. A hosszantartó, statikus tartás a legrosszabb a gerincnek. Álljunk fel egy kicsit, mozgassuk át a derekunkat, hátunkat, vállainkat, ülés közben is többször változtathatunk helyzetünkön.
Iktassunk be minden napra egy kis mozgást, lehetőleg olyat, ami a sok ülés után kíméletesen átmozgatja az ízületeket, csigolyákat, az egész gerincet. Erre tökéletesen alkalmas lehet például egy gerinctréning, vagy olyan mozgásforma, ami figyelembe veszi a sok ülés következtében a gerincet érő terheléseket, és az edzések során nem terheli azt tovább. Nagyon fontos a megfelelő üléstechnika is. Erről is írok hamarosan...

homo

Kép forrása: hrportal.hu